Arh !! Med min levealder, lyder det helt vildt mega fælt at 'tænde' en bil !
Kunne I for min skyld ikke lige prøve at 'starte' den i stedet for ?
Sorry, du ikke tænder på det, Min bil tændes ved tændnøgle når bilnøgle drejes(tror jeg da?), det kan godt være din startes når du drejer håndsvinget , det gør mange veteraner jo.
Nærmere research giver tvetydige forklaringer på nøgle, om den hedder startnøgle/tændnøgle drejes er vist lige godt fra fabrikanters side
Hej, det gør den da ved Gud i himlen ikke. Det hedder fint tændig, tændingsnøgle, og tændrør,
men absolut ingen af delene tænder din bil. Det kræver en tændstik eller en lighter at tænde en bil.
Jo, den danske sprog er en svær én men det er altså kun pyromaner der tænder en bil,
alle andre starter den.
Dixi Baxi !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Brandsen skrev:Jo, den danske sprog er en svær én men det er altså kun pyromaner der tænder en bil,
alle andre starter den.
Man behøver vel ikke være pyroman for at tænde et radio? Men det starter du jo bare (stavnings Ironi forekommer let her)
Du er nok også den som slukker motoren når den har kørt længe i tomgang Andre mener så de stopper motoren.
Så enig, sprog og fortolkninger forbliver forskellig fra generation til generation, og du har da ret, Der står stadig START(engelsk) på knappen i nye biler, selvom det er nu et elektronisk tiltag som foretages og det må jo så blive en knap der tænder/slukker noget når man trykker på den.
Anyways, jeg holder mig til min formulering, den passer bedst til mig
Tråden har egentligt taget en tåbelig drejning.
Manden har et reelt problem med bilen. Skal vi ikke holde os til at kommentere på det?
Er man interesseret i sprog så må jeg anbefale "sproghjørnet" som vist sendes på p4. De giver mange gode forklaringer på ord/talemåder. Der kunne tænde/starte sikkert være et godt emne at sende ind!
Jeg tror lidt det additiv måske er løsningen, for tanken var næsten tom mens det har stået på i nogle dage, så fik jeg fyldt tanken og nu er de dunk væk når den koldstartede til morgen og et par timer efter.
Så gad vide om jeg kan slippe billigt her, og købe noget additiv hos en mekaniker og rede det inden en total rens skal til