Læste
https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybri ... yr-paa-fup
En høj bil med kun 27 KWH batteri, skal man ikke køre langt på motorvejen før man går tør. De lover op til 230 km på en opladning.
Hvor langt kan man så køre på en vinterdag med 130 km/t ?
100 km mellem hver opladning ?
Sakset fra artikel;
Motorvejskørsel tager rækkeviden:
Ja, det gør det. Når Motor tester rækkevidden i elbiler, foregår det ved motorvejsfart på 110 km/t. Her måler vi typisk en rækkevidde på mellem halvdelen og to tredjedele af det officielle tal. F.eks. kører Fiat 500 ifølge producenten 317 km på en opladning, og vi klarede kun 160 km ved 110 km/t. På samme måde kørte vi 310 km i VW ID.3, der har et officielt tal på 420 km. Sætter man farten op til 130 km/t., skal man forvente yderligere ca. 20 procent højere forbrug/kortere rækkevidde, altså blot 250 km i ID.3. Reelt skal man på langtur regne med blot 70 procent af de tal (dvs. 220 km ved 110 og 175 km ved 130 i ID.3), da de færreste har lyst til at komme under 10 procent, og det tager lang tid at lade fra 80 til 100 procent. Med tagboks ryger rækkevidden endnu længere ned. Bemærk, at der kan være stor forskel på rækkevidden ved sommer- og vinterkørsel, ligesom blæst og regn kan trække ned.
Motorvejskørsel øger elforbruget markant og sænker dermed rækkevidden lige så markant.
Ærø færgen har sejlet på el længe
https://www.xn--el-frgeprojekt-3ib.dk/