Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

Bigfoot skrev: 11 maj 2021 08:51 igen...... endnu en nål i hatten på påstanden om at landet slet ikke er klar til den såkaldte elbil generation. Og jeg tvivler stærkt på at vi nogensinde bliver det.
Jeg så en test hvor man sammenlignede to SUV biler på en tur til Italien mener jeg.
Prisen på turen derned, hvor den ene kørte på diesel, den anden på el.
Af en eller anden meget spøjs journalistisk grund, vælger man at iberegne ALT lige pånær tiden.... for det tager 10 minutter at tanke min bil... på en Italiens tur vil det være en enkelt gang på turen.
Men det ville kræve 5-6 opladninger af 30-60 minutters varighed alt efter om der er kø ved standeren. Men det regner man ikke med? :shock: :? icon_frown.gif
Det kan undre mig at argumenter for infrastruktur og ferier, skal være afgørende for valget af bil?
Vælger man at købe et fly fordi man tager til Stockholm en gang om året? Køber man båd, fordi man vil til Bornhold til borgerfest?

Hvorfor skal en enkelt årlig eller 2, event afgøre at man køber diesel til 365 dages kørsel, hvis man 2 gange om året kan leje en bil til formålet og lade elbilen stå hjemme. Man må gerne tænke sig om :)

Jeg vælger ikke elbil på grund af opladning rundt omkring i landet men hvor langt den kan køre, og hvad jeg sætte op hjemme og hvornår der lades. Resten er for turister og folk som mener de skal køre Kbh <-> Skagen dagligt :)
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 201 gange

Indlæg af Bigfoot »

pendec skrev: 11 maj 2021 09:41 Det kan undre mig at argumenter for infrastruktur og ferier, skal være afgørende for valget af bil?
Vælger man at købe et fly fordi man tager til Stockholm en gang om året? Køber man båd, fordi man vil til Bornhold til borgerfest?

Hvorfor skal en enkelt årlig eller 2, event afgøre at man køber diesel til 365 dages kørsel, hvis man 2 gange om året kan leje en bil til formålet og lade elbilen stå hjemme. Man må gerne tænke sig om :)

Jeg vælger ikke elbil på grund af opladning rundt omkring i landet men hvor langt den kan køre, og hvad jeg sætte op hjemme og hvornår der lades. Resten er for turister og folk som mener de skal køre Kbh <-> Skagen dagligt :)
Jeg kører 50.000km om året..... tro mig, den infrastruktur har betydning
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

Jeg har en kollega med en Tesla model S lr.
Tesla har det markant bedste ladenetværk. Han kørte engang til Italien. Han siger at det tager som minimum 30 % længere tid med en elbil, end en fosilbil. For det første falder ladehastigheden, jo mere strøm der er på batteriet. Så han lader fra ca. 10% til 30% så han køre måske 60-80 km mellem hver opladning. Og skal sørge for at finde overnatning med lademulighed
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

Det er ikke nogen hemmelighed at jeg syntes at den nye ioniq 5 er fed
jeg køre ca. 35.000 km/år. Min nuværende bil køre ca 19 km/l => jeg bruger ca. 17.500 kr på brændstof/år og 2640 (tror jeg) i grøn ejerafgift + ca. 3-4000 kr/år på service/rep. Totalt 23.640 kr/år
Et lade abonnement hos clever koster 750 kr/md => 9000 kr/år, grøn ejerafgift (på en ID4) er 330 kr/år, og kan man ikke antage at service vil være det halve af en forsilbil (selv om en elbil nok skal have lavet bremser oftere) ? Totalt 11.080
Altså en besparelse på ca 6.400 kr/år (hvis det holder). Noget der kan kompensere lidt for at jeg køber en bil til 300.000 istedet for en bil til 150.000

Jeg plejer at skifte bil når min gamle har kørt 230-250.000 km. Det har min bil om ca 16 måneder => jeg kan købe en billig tysk Ioniq 5 der er 6 måneder gammel.
Har jeg overset noget ?
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

triumph skrev: 17 maj 2021 21:00
Har jeg overset noget ?
Måske ikke - Men bilforhandlerne skal stadig tjene penge hjem til deres marmorgulve så mon ikke timeprisen stiger gevaldig når el-bilerne får overtaget.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

prøvede at smide nogle tal ind i fdm´s beregnings model.
Jeg siger ikke jeg har brugt de rigtige tal, men elbilen en ½ år gammel ioniq 5 koster mig 60.000 kr/år (indkøbspris 300.000)
Og en 3 år gammel i30 (Der er mindre og ikke nær så fed) Koster mig 77.500 (indkøbspris 160.000)

Hvorfor kan jeg ikke vedhæfte excel filer ?
(hvis jeg prøver at gemme som pdf, så bliver det mange små sider)
ioniq5.JPG
i30.JPG
Fil er her
https://fdm.dk/alt-om-biler/bilen-hverd ... oekonomien
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
pendec

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 17 maj 2021 21:31 prøvede at smide nogle tal ind i fdm´s beregnings model.
Surt det først er næste år. Danskebank har pt et lånetilbud med 0% i rente, hvis man køber elbil, og fast gebyr. Dog stadig med pant i bil. Selvom det kun er 2-3% , så var det også noget pr. år. Tilbud slutter i juni, så det er nok ikke så aktuelt men hold øje med de elbil's grønne lån, der er noget rente at spare.

edit: Kom lige i tanke om at med Clever, betaler du 7000kr i oprettelse inkl. opsætning af deres ladestation, den havde du vist ikke med?
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 201 gange

Indlæg af Bigfoot »

i form af en diskret lille fritids beskæftigelse, er jeg nu kommet i besiddelse af diverse spændende materialer omkring syntetisk diesel...

tænk sig, det er partikelfrit :shock:

Jeg mener stadig at det er alt for tidligt at satse butikken på en overstørrelse akkuboremaskine som drivmiddel.
Dertil kommer så det faktum at det næsten ikke er til at købe for penge, hvis skidtet oveni også skal kunne trække en trailer. :evil:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Tilbage til "Bil, MC og Motor"