Vand/kondens i kedlen

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
JimmiJ
Stoker I
Stoker I

Vand/kondens i kedlen

Indlæg af JimmiJ »

Det bliver en lang en...... :oops:

Jeg købte hus i 21 med et OPOP20 / Scotte 10kw fyr ( v6,35 styring ), og det har kørt og kørt uden større problemer - 2 x tændere, 1 x lysmåler og i år skiftede jeg blæseren da lejrene var gået i den gamle.
Jeg har gulv varme, "manuel" shunt og kørt med "brænderen stående" til 50 grader og har haft et returløb på 27-30 grader ( kørsel 4 x 2 timer i døgnet ) - ca forbrug 3000 kg / 100kvm.

I år da jeg startede op var det på en ny pille ( German pellets 8mm ) og den nye blæser.

Uvidende så jeg straks efter 1 dags fyring at der kom vand i bunden af kedlen, som i 2 liter i døgnet der skal støvsuges ud.
Straks gik jeg i panik og var overbevist om at fyret var sprunget læk, og fandt en BS1016 kedel fra 2018 hos den lokale VVS'r og monterede den indenfor få dage.
Det var så ikke problemet (men dog en god opgradering når det nu skal være - 1500kr) vandet flyder stadig i samme mængder.

Ved eftersyn under drift sidder der perler på siderne bagerst i kedlen og det drypper ved rensepladen til de sidste kamre.

Nu har jeg prøvet at sætte mig bedre ind i processen, og justeret forbrændingen ind som "MHES" forklarer på sin hjemmeside.

Jeg har sat temperaturen op til 65 grader i fyret og "shunten" er sat så den temperatur er konstant i kedlen men fremløbsvandet er 50, og returløbet er nu 32-33 ( har fået isoleret de sidste rør på krybe loftet )

Men suk stadig det samme, nu har jeg prøvet et døgn med en anden pille, da der er et højt vandindhold (10%) i German pellets, men stadig det samme.

Jeg er løbet tør for ideer, håber på hjælp, pft Jimmi
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Vand/kondens i kedlen

Indlæg af triumph »

70 c frem, shunt 55 c
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
6
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 394 gange
Blevet takket: 114 gange

Indlæg af Fiffer »

Kondens fra skorsten, kedel temperatur på 70 gr , retur på 55.det er vist almen viden. Røgen kondenserer ved ca 47 grader, derfor du har vand i kedlen.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
16
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 88 gange
Blevet takket: 299 gange

Indlæg af pille bruger »

JimmiJ skrev: 06 okt 2024 12:35 Det bliver en lang en...... :oops:

Jeg købte hus i 21 med et OPOP20 / Scotte 10kw fyr ( v6,35 styring ), og det har kørt og kørt uden større problemer - 2 x tændere, 1 x lysmåler og i år skiftede jeg blæseren da lejrene var gået i den gamle.
Jeg har gulv varme, "manuel" shunt og kørt med "brænderen stående" til 50 grader og har haft et returløb på 27-30 grader ( kørsel 4 x 2 timer i døgnet ) - ca forbrug 3000 kg / 100kvm.

I år da jeg startede op var det på en ny pille ( German pellets 8mm ) og den nye blæser.

Uvidende så jeg straks efter 1 dags fyring at der kom vand i bunden af kedlen, som i 2 liter i døgnet der skal støvsuges ud.
Straks gik jeg i panik og var overbevist om at fyret var sprunget læk, og fandt en BS1016 kedel fra 2018 hos den lokale VVS'r og monterede den indenfor få dage.
Det var så ikke problemet (men dog en god opgradering når det nu skal være - 1500kr) vandet flyder stadig i samme mængder.

Ved eftersyn under drift sidder der perler på siderne bagerst i kedlen og det drypper ved rensepladen til de sidste kamre.

Nu har jeg prøvet at sætte mig bedre ind i processen, og justeret forbrændingen ind som "MHES" forklarer på sin hjemmeside.

Jeg har sat temperaturen op til 65 grader i fyret og "shunten" er sat så den temperatur er konstant i kedlen men fremløbsvandet er 50, og returløbet er nu 32-33 ( har fået isoleret de sidste rør på krybe loftet )

Men suk stadig det samme, nu har jeg prøvet et døgn med en anden pille, da der er et højt vandindhold (10%) i German pellets, men stadig det samme.

Jeg er løbet tør for ideer, håber på hjælp, pft Jimmi
Vær obs på at pumpen er på den rigtige side af shunten.
Se min signatur og hent en manual hvor du kan se korrekt ledningsføring.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
JimmiJ
Stoker I
Stoker I

Indlæg af JimmiJ »

Men hvorfor bliver det et problem lige pludseligt, det har jo kørt fint i flere år uden de høje temperaturer ?
JimmiJ
Stoker I
Stoker I

Indlæg af JimmiJ »

Forøvrigt så har ham der har lavet gulvvarmen i huset nok ikke været VVS'r, men sådan er det at bo på landet hvor man "kan selv"

Fra fyret skal vandet ovet et loft, før det kommer til der hvor slangerne kommer op af gulvet.
Der skal vel også være en shunt der?
Men som det er lavet sidder der 5 kuglehaner ( 5 kredse ) og vandet skal igennem "gulvet" før det kan komme retur til fyret. Det er kuglehanernes indstilling der bestemmer hvor varmt jeg skal have det.

Tilbage til "Scotte Pillefyr"